El Comissionat per a la Lluita contra la Violència sobre la Dona dona a conèixer els recursos a la disposició de les víctimes
Les víctimes de violència de gènere seran ateses de manera presencial a la Vila Joiosa pel Centre Dona dins de la planificació itinerant que ha programat el Comissionat per a la Lluita contra la Violència sobre la Dona, dependent de la Vicepresidència Primera i Conselleria de Serveis Socials, Igualtat i Habitatge. L’atenció es realitzarà, prèvia sol·licitud de cita prèvia en el telèfon gratuït 900580888, tots els dimarts de l’any en el centre social Llar del Pensionista.
El comissionat per a la Lluita contra la Violència sobre la Dona, Felipe del Baño Fernández, ha mantingut una reunió tècnica a la Vila Joiosa per a donar a conèixer els recursos a la disposició de les dones víctimes de violència sexual i de gènere a la Comunitat Valenciana i per a coordinar accions eficaces entre les diferents administracions. A aquesta trobada van assistir de l’Alcalde Marcos Zaragoza; la regidora de Serveis Socials i Igualtat, Maite Sánchez; l’edil d’Educació i Cultura, Marisa Mingot; i la d’Escena Urbana, Ana Alcázar; així com amb representants de les forces i cossos de seguretat, sanitaris, professionals dels serveis socials municipals i equips directius dels centres educatius.
L’Alcalde Marcos Zaragoza va indicar que “comptar amb aquest servei d’atenció de manera presencial per a les víctimes de violència de gènere és una eina que ens permetrà estar més prop de totes elles”.
La regidora d’Igualtat va indicar que “el servei itinerant que s’oferirà a la Vila Joiosa des del Centre Dona de Dénia comptarà amb un equip de dos professionals per a donar resposta a les necessitats d’assessorament jurídic, intervenció social o psicològica de les dones que ho precisen, tant si han presentat denúncia com si el que requereixen és informar-se sobre els seus drets o una possible eixida d’aquesta situació de maltractament”.
Felipe del Baño Fernández va explicar que “conèixer el funcionament de les eines per a la protecció i acompanyament de les víctimes i dels seus fills i filles, suposa un pas decisiu en la consolidació d’un sistema de protecció pública que garantisca una atenció integral, gratuïta i especialitzada en la Comunitat”.
El primer dels recursos especialitzats del Comissionat és el Servei d’Atenció Telefònica que és gratuït, el 900580888, on l’atenció és prestada per un equip multidisciplinari format per treballadores socials, psicòlogues i advocades les 24 hores del dia, 365 dies a l’any.
Respecte als centres d’atenció física, hi ha tres Centres Dona 24 Hores que atenen els 365 dies de l’any en les capitals de província (Alacant, València i Castelló) i altres vuit Centres Dona itinerants 14 hores (de 8 a 22 hores) a Dénia, Torrevella, Sogorb, Sant Mateu, Elda, Xàtiva, Elx i Iàtova. Els centres itinerants suposen un pas decisiu per a la creació de punts d’atenció itinerant per a facilitar l’accés en municipis allunyats dels nuclis urbans.
Els Centres Dona són recursos ambulatoris especialitzats en la intervenció en problemàtiques de violència sobre la dona que, de conformitat amb l’article 3 de la Llei 7/2012, de 23 de novembre, integral contra la violència sobre la dona en l’àmbit de la Comunitat Valenciana, inclou les següents manifestacions: violència física, psicològica, sexual, econòmica, mutilació genital femenina, tràfic d’éssers humans amb finalitats d’explotació sexual, matrimoni forçat i avortament i esterilització forçada.
La sessió tècnica també va servir per a recordar que, per als casos de risc més alt, existeixen diferents recursos residencials per a dones i els seus fills i filles (centres d’emergència, centre de recuperació i habitatges tutelats).
Una altra de les prestacions per a la protecció de les dones i els seus fills i filles és el Programa Alba d’Atenció a víctimes explotació sexual en àmbits de prostitució i/o tracta. Es tracta d’un projecte que ofereix itineraris de promoció i acompanyament per a assessorar i promoure l’accés a drets de les dones en situació d’explotació sexual en contextos de prostitució i/o tracta.