Tots dos estaran instal·lats les nits del 25 i 26 de juliol en els voltants de les companyies que ostenten els regnats, Llauradors i Artilleria de l’Islam
Un any més i amb la finalitat de gaudir d’unes festes de Moros i Cristians lliures de violència sexual i sexista cap a les dones i de lgtbifobia, la Regidoria de Serveis Socials i Igualtat instal·larà Punts Violeta i Arcs de Sant Martí de sensibilització i intervenció davant possibles agressions els dies 25 i 26 de juliol en els voltants de les companyies que ostenten enguany els regnats: Artilleria de l’Islam del Rei Moro; i Llauradors de la Reina Cristiana.
Els edils de Serveis Socials i Igualtat, Maite Sánchez, i el regidor de Festes i Seguretat Ciutadana, Jaime Santamaría, han presentat aquest matí aquesta iniciativa així com els serveis orientatius que oferiran al públic, al costat de l’agent d’Igualtat de l’Ajuntament de la Vila Joiosa, Elena Criado; Sara Torregrosa, agent de la Policia Local; el president i coordinador del col·lectiu VilaDiversitat, Paco Llorca, i el membre de la Junta de Govern de l’Associació Santa Marta, Roger López.
El primer dia d’instal·lació del Punt Violeta i Punt Arc de Sant Martí serà el 25 de juliol, de 00.00 a 06.00 hores al carrer Relleu, al costat de la Policia Local, just enfront de l’accés Companyia Artilleria de l’Islam del Rei Moro (en l’antic solar on estava el col·legi Doctor Esquerdo). Al següent, 26 de juliol, els punts s’instal·laran al carrer Colón 65, en els voltants de la companyia de la Reina Cristiana. L’horari en aquest cas serà des de les 00.00 fins a les 06.00 de la matinada.
Un any més, el Punt Violeta comptarà amb una psicòloga especialitzada en violència contra les dones que oferirà una primera intervenció en cas de donar-se una situació de presumpta agressió sexista o sexual en un espai privat. També disposarà de personal tècnic que desenvoluparà activitats de sensibilització ciutadana per a generar xarxes de suport i aliances de manera que el compromís ciutadà de repulsa cap a actituds sexistes i lgtbifóbicas siga generalitzat, així com oferirà informació sobre protocols d’actuació i telèfons d’atenció urgent.
També es repartiran tapavasos per a per a prevenir agressions sexuals per submissió química en el consum de begudes i polseres Sentinella, un sistema de prevenció dissenyat per a detectar substàncies emprades en la submissió química o “spiking”. Es tracta d’un dispositiu portàtil que, amb solo unes gotes de beguda, permet identificar estupefaents amb gran precisió. A més, compta amb codi QR, geolocalització i accés a trucades d’emergència, la qual cosa reforça la seguretat de les usuàries davant possibles agressions.
Les polseres Sentinella formen part de les accions per a frenar les violències sexuals en els espais d’oci i lúdics després de l’adhesió de l’Ajuntament de la Vila Joiosa al protocol d’Espais Lliures de Violència Sexual impulsat per la Conselleria de Serveis Socials, Igualtat i Habitatge de la Generalitat Valenciana el passat en 2025 i al qual s’han adherit ja locals d’oci com Maboevento, La Primera, El Casino, festivals com Marorfest 2026. Roger López va explicar que enguany s’ha incrementat el nombre de companyies festeres que s’han sumat a la iniciativa a la qual també es va adherir l’Associació Santa Marta.
El Punt Arc de Sant Martí impulsat per l’associació Viladiversitat en col·laboració amb Arc de Sant Martí Entén té com a objectiu “fomentar la inclusió, la visibilitat i la seguretat de les persones LGTBIQ+ durant la festa, així com oferir informació, atenció i prevenció en salut sexual”, va subratllar la regidora, Maite Sánchez. El Punt Arc de Sant Martí, com a espai segur cap a qualsevol tipus d’agressió lgtbifóbica, oferirà derivació immediata als serveis especialitzats i forces de seguretat. També facilitarà informació sobre diversitat sexual i de gènere, atenció personalitzada i confidencial, materials preventius i informació sobre proves de VIH i ITS.
El regidor de Seguretat ciutadana va explicar que “tant el Punt Violeta com el Punt Arc de Sant Martí estaran coordinats amb les àrees de Festes i Seguretat Ciutadana, així com amb la Policia Local de La Vila, sent prioritària l’atenció a les víctimes”.