L’Alcalde Marcos Zaragoza fa balanç de l’any en el tradicional desdejuni amb els mitjans de comunicació on va avançar que el pressupost de 2026, aprovat dins del termini i en la forma corresponent, no ha rebut al·legacions
L’Alcalde Marcos Zaragoza ha celebrat aquest dimarts el tradicional desdejuni de Nadal amb els mitjans de comunicació per a fer balanç de 2025 i desgranar els projectes per a 2026. El primer edil va avançar que les obres del Pont sobre el riu Amadorio de la Vila Joiosa està previst que s’inicien el mes de gener al costat de la d’altres tres projectes importants com són la rotonda de l’accés a Talaies, la de l’IES Marcos Zaragoza i la urbanització de l’avinguda Cervantes.
Les obres d’ampliació del tauler del Pont del riu Amadorio (carrer Cervantes) tenen com a objectiu garantir la seguretat estructural futura, millorar l’accessibilitat, actualitzar les xarxes de serveis i posar en valor un element urbà clau en el municipi. El projecte va tornar després que l’actual govern suspenguera les obres en detectar-se deficiències en l’estructura a les quals no donava solució en les anteriors actuacions previstes en 2021.El pressupost és de prop de 900.000 euros.
L’Alcalde Marcos Zaragoza va explicar que aquesta actuació “permetran tenir voreres de 2,4 metres que milloren l’accessibilitat d’una via imprescindible de connexió en el municipi”. El primer edil va destacar que “sabem que és una obra complicada però és fonamental tenir determinació. És una inversió important amb la qual garantirem la infraestructura i millorarà l’accessibilitat”. Així va indicar que les obres començaran aquest mes de gener i es pretén que estiguen acabades abans de l’estiu.
Quant a les altres tres obres previstes per a principis d’any, Marcos Zaragoza va destacar que “són projectes que milloraran la mobilitat i accessibilitat”, situats en dues de les principals entrades el municipi. La rotonda té un pressupost d’1 milió d’euros i ordenarà el trànsit en la intersecció que dona accés al bulevard 3 del PP 33 i a la zona de Talaies. La glorieta prevista en l’IES Marcos Zaragoza permetrà la millora de l’accés a aquest centre educatiu amb un pressupost de 3,5 milions d’euros. A més contempla la creació d’un nou vial, una rotonda, un pas inferior i carrils bici. Per a completar els projectes d’accessibilitat, s’iniciarà al gener la urbanització del carrer Cervantes amb 700.000 euros de pressupost.
L’Alcalde Marcos Zaragoza va fer balanç de l’any i es va referir també a la legislatura: “Portem dos anys treballant i el balanç és positiu. Vam agafar en 2023 un Ajuntament amb molta falta d’organització, de coordinació entre departaments, la qual cosa va ser un repte que teníem per davant, i l’hem aconseguit entre tots”. El primer edil va destacar que “gràcies a aquest diagnòstic fa dos anys i ha que vam fer un pressupost en sis mesos, dins del termini i en la forma corresponent, en 2024 vam tenir molta activitat i va ser un moment d’organitzar i planificar i començar els projectes. 2025 ha sigut un any de començar a fer molta actuació i obra pública”.
En la seua intervenció, Marcos Zaragoza va destacar que l’estratègia de l’equip de govern té tres eixos fonamentals: l’habitatge, l’escena urbana i la seguretat ciutadana. En el primer cas, va enumerar el desenvolupament del Pla Viu que permetrà la construcció de 48 habitatges de VPO en la zona del Gasparot. A més va destacar la posada en marxa de plans parcials com el PP-4, on està prevista la construcció de 1.500 habitatges.
Sobre escena urbana, l’Alcalde va indicar que hem millorat i rehabilitat els carrers amb els plans d’asfaltat. Es poden veure les millores a peu de carrer”. Però, a més, “hem posat especial èmfasi en la neteja urbana i recollida de residus millorant dues vegades el contracte per a oferir el millor servei als ciutadans”. El primer edil va avançar que per a 2026 també està previst una nova licitació del contracte de parcs i jardins que passarà de 700.000 euros a 1.900.000 euros de pressupost “per a atendre totes les nostres zones verdes i jardineria”.
Quant a la seguretat ciutadana, l’Alcalde va destacar la modificació de la RLT per a poder ampliar el nombre de policies locals i l’augment d’inversió destinada a aquest departament en els últims anys amb millores en material. Encara que va voler recalcar que “falta que el Govern central faça la seua part. No podem tenir una Guàrdia Civil a la qual li falten mitjans personals i materials. Continuarem reivindicant el que és necessari per al nostre municipi”.
Sobre els projectes desenvolupats en 2025, l’Alcalde Marcos Zaragoza va destacar alguns d’ells com la rehabilitació i modernització de les rampes del parc Censal; en la Cala, actuacions com la realitzada al carrer Terral, el parc urbà i d’oci, la rotonda d’accés i el PP-1; a més de destacar actuacions que milloren l’accessibilitat com l’ascensor que uneix la platja centre amb Barberes sud o el bulevard del Torres. “Les obres d’aquest bulevard permetran que els vianants tinguen un recorregut complemente accessible i millorar el trànsit en una de les entrades a la Vila Joiosa”, va indicar el primer edil. Altres projectes han sigut els realitzats en centres escolars, com l’ascensor del CEIP Mare Nostrum, la cuina del col·legi Hispanitat o les millores en Poble Nou.
Marcos Zaragoza va destacar altres iniciatives que “fan poble” i que s’han consolidat en el municipi com són la Vila Vella, el Maror Festival, La Nadala, Xocolatíssima, La Vila Gastronòmica, Estiu a la Senyoreta… I relacionat amb els sectors productius, la creació de l’EGM, la Fundació Discover de Turisme o l’ADL. “Totes són eines de col·laboració públic privada per a promocionar i fer costat al teixit productiu i els ciutadans”.
A més va destacar iniciatives per a millorar el comerç local i l’accessibilitat com la conversió en zona de vianants del carrer Canalejas i la millora de l’entorn del Mercat Municipal com un entorn urbà on els vianants tenen la prioritat.
El primer edil va parlar de la gestió econòmica realitzada enguany en el qual, per tercera vegada consecutiva, “s’ha aprovat un pressupost dins del termini i en la forma corresponent. Tres de tres”. Marcos Zaragoza va revelar que el pressupost no ha rebut cap al·legació, per la qual cosa podrà aprovar-se definitivament perquè entre en vigor l’1 de gener de 2026. Així va destacar que els comptes municipals per a 2026 són de 73,9 milions d’euros, dels quals 23,2 milions són del pla d’inversions pluriennal. “El pressupost és una eina fonamental que tenim per a poder treballar”, va afegir.
L’alcalde va recordar els projectes que s’inclouen en aquest pla d’inversions amb finançament extern i que “espere que comencen tots en 2026”: col·lector d’aigües del Refoio la inversió prevista del qual és de 4,5 milions d’euros; la rehabilitació del pont sobre el riu Amadorio (1,1 milions); la Casa de la Música (5 milions d’euros); urbanització d’accessos a l’IES Marcos Zaragoza (3,5 milions); aparcament dissuasiu PP4 (330.000 euros); urbanització PP4 (3,2 milions); PP2 connexió avinguda Benidorm (250.000 euros); rotonda Talaies (1 milió d’euros); cementeri (400.000 euros); urbanització Montiboli (800.000 euros); accés port nord (2 milions); fase 3 i 4 Termes (750.000 euros); i enllumenat públic (500.000 euros).
Per a acabar, el primer edil va destacar que “tenim una estratègia clara i és la que continuarem executant, amb projectes que milloraran la ciutat i la vida dels veïns i veïnes”. Marcos Zaragoza va indicar que “el que estem fent, ho estem fent amb cap. L’Ajuntament de la Vila Joiosa té capacitat per a gestionar tot això i molt més”.
A preguntes dels periodistes, l’Alcalde Marcos Zaragoza va destacar la inversió actual que està realitzant la Generalitat per a l’ampliació de l’Hospital Comarcal de la Marina Baixa, situat a la Vila Joiosa, i “sempre serem ací per a reivindicar millores per al nostre centre hospitalari”. Però sí que va posar l’accent que “la pressió només és per a aquest Ajuntament quan hi ha problemes i és un hospital comarcal”. Sobre el creixement que ha experimentat la comarca, va apuntar que “un dia ens haurem d’asseure tots els alcaldes de la Marina Baixa perquè això ja és una gran ciutat. Estem units tots els municipis amb tots i hem de pensar en conjunt. El futur de la Marina Baixa passa per interactuar totes les localitats”.