El llibre, escrit per la periodista i divulgadora culinària Ángeles Ruiz García i amb poemes de Carlos Llorca Baus, és un recorregut sensorial i documental per la identitat gastronòmica de la ciutat
L’Ajuntament de la Vila Joiosa, a través de la seua marca La Vila Gastronòmica, ha presentat aquest divendres, 24 d’abril el llibre “La Vila Gastronòmica. Cuina i amor al poble dels colors”, una obra escrita per la periodista i divulgadora culinària Ángeles Ruiz García, amb poemes de Carlos Llorca Baus.
La presentació s’organitza en el marc del programa anual d’activitats gastronòmiques que consoliden a la Vila Joiosa com a referent gastronòmic de la Costa Blanca.
A l’acte de presentació ha acudit l’Alcalde Marcos Zaragoza; la regidor de Turisme i Comerç, Rosa Llorca; membres de la Corporació; el director de la Càtedra Carmencita d’Estudis del Sabor Gastronòmic de la UA, Josep Bernabeu-Mestre; la presidenta de l’Associació Provincial de Periodistes i Escriptors de Turisme (APPA), Rosalía Major; l’autora Ángeles Ruiz; la xef i padrina de La Vila Gastronòmica, Susi Díaz; el secretari autonòmic d’Habitatge, Sebastián Fernández; d’Innovació i Inclusió Educativa, Xaro Escrig; representants de la Confraria de Pescadors; Jesús Navarro, director general de Carmencita; el director de la Seu Universitària de la Universitat d’Alacant (UA), José Moya; xefs i representants de la indústria xocolatera vilera; i representants del sector turístic i empresariat local i provincial.
La presentació ha tingut lloc en el Saló Don Pedro, de la casa-museu de la Barbera dels Aragonés. La vetlada ha estat amenitzada per una actuació musical de LaboraMusic, Associació de Músiques Aplicades, amb Phillip Duperly, Manuel Rivas i Rosa María Torres; i la lectura de fragments poètics de Carlos Llorca Baus de mans de Victoria Cremades, Carmen Calvo i Lola Gomis.
L’obra ha sigut editada amb el suport de l’Ajuntament de la Vila Joiosa i Turisme Comunitat Valenciana. Aquest llibre se suma a una sèrie d’iniciatives gastronòmiques que, al llarg de més de dues dècades, han revitalitzat el turisme i l’economia local. Esdeveniments com la Mostra de Cuina Marinera, Xocolatíssima, G de Tapes o el Concurs de Pebrereta són testimoniatge d’aquest esforç continu.
Aquesta publicació subratlla la importància de la gastronomia com a pilar de la identitat cultural i del desenvolupament territorial, alineant-se amb la labor d’investigació i transferència que la Universitat d’Alacant promou activament en aquest camp.
El llibre és un recorregut sensorial i documental per la identitat gastronòmica de la ciutat: la seua vinculació amb la mar, la tradició marinera, sense oblidar la singular relació amb la indústria del xocolate que defineix la cuina vilera. Però a més conté un homenatge a Carlos Llorca Baus, un dels impulsors de La Vila Gastronòmica, a través de diversos dels seus poemes.
L’Alcalde Marcos Zaragoza va recordar en la seua intervenció els inicis de La Vila Gastronòmica: “Lluis, José i Nazario ens ajuntem en 1999 a pensar què podíem fer perquè la Vila Joiosa tinguera una visualització turística i vam tenir clar que la clau era la gastronomia”. D’ací, es va començar a treballar i “va sorgir La Vila Gastronòmica en 2001. Contactem amb molta gent que ens va ajudar com Sebastián Fernández o Susi Díaz. Han passat 25 anys. Fet la vista arrere i em sent orgull perquè es va fer des de l’afecte i des de la perspectiva de la diversitat que això suposava”. Així va indicar que “vull donar les gràcies a Lluis, José, Nazario i a Carlos que ens van ajudar al fet que tot això funcionara durant aquests anys”.
El primer edil també va reivindicar el sector de la pesca i el treball dels pescadors: “La mar ens aporta moltíssim. Som mar, vam nàixer mar i morirem sent mar. Per tant, no podem donar l’esquena a aquest patrimoni que tenim des de fa segles”. Marcos Zaragoza va voler fer una menció especial “a la Confraria de Pescadors, que en l’actualitat ho estan passant malament. La globalització i aquest món actual està portant coses que no ens agraden”. L’Alcalde va afegir que “sempre que puc faig un al·legat a favor de la Confraria de Pescadors de la Vila Joiosa, perquè el que estan havent-hi des de Brussel·les no hi ha dret. Els primers que estimen i pateixen per la mar són els mariners”.
La pesca té relació amb els inicis de La Vila Gastronòmica, com altres sectors locals de gastronomia: “Volíem tenir una iniciativa que mostrara aquest quilòmetre zero, aquest producte que tenim tan meravellós, i l’aconseguim. Teníem una sèrie de condicionants que ens deien que això seria un èxit”.
L’autora del llibre, Ángeles Ruiz, va indicar en la presentació que “aquest ha sigut un treball que ha tancat molta emotivitat: el més difícil de tots els que he publicat i, curiosament, alhora el més fàcil. El més fàcil perquè són indubtables els atractius que posseeix la Vila Joiosa, estan a la vista de tots”.
La periodista va explicar que la seua intenció no va anar només recopilar dades, sinó que “volia fer un llibre de patrimoni gastronòmic vilero” en el qual ha inclòs receptes com el “Nardo Vilero” o la “pebrereta”. Ruiz va recordar també a Carlos Llorca Baus a mode d’homenatge, ja que el llibre arreplega documents seus que “han romàs guardats 24 anys perquè fins ara jo no he tingut valor de llegir-los”.
El director de la Càtedra Carmencita d’Estudis del Sabor Gastronòmic de la UA, Josep Bernabeu-Mestre va indicar que “és molt important posar en valor el llegat culinari i gastronòmic, i el llibre d’Ángeles Ruiz representa un bon colofó a les activitats organitzades entorn del 25 aniversari de La Vila Gastronòmica”. Una obra que és un “llibre de retrobament de l’autora amb la Vila, en el personal i en el professional”.
Amb tot, la regidora de Turisme, Rosa Llorca, va apuntar que “Ángeles Ruiz és una de les autores de més prestigi en el món de la crítica, la formació i la divulgació entorn de la gastronomia, a més de tenir un vincle personal molt especial amb la Vila Joiosa que ha fet que fora la persona idònia per a poder crear una obra com la que presentem”.