El Canoe Ocean Racing World Championship se celebra per primera vegada en la península després que l’any passat tinguera lloc en Durban (Sud-àfrica)
Més de 750 palistes de 36 països es donaran cita en el Canoe Ocean Racing World Championship 2026, que tindrà lloc a la Vila Joiosa del 8 a l’11 d’octubre. Es tracta de la primera vegada que se celebra un campionat mundial de caiac de mar en la península, després que l’any passat tinguera lloc en Durban (Sud-àfrica).
Des del 6 d’octubre, el municipi i la seua platja Centre es convertiran en escenari d’entrenaments, regates i activitats nàutiques amb la mar Mediterrània com a protagonista de la competició. Els palistes internacionals competiran en la modalitat de surfski, amb una distància de 20 quilòmetres, en categoria individual (SS1) i dobles (SS2), a més de realitzar una prova de relleus júnior per països.
Aquest divendres s’ha presentat oficialment aquest Campionat Mundial de Caiac en el Club Nàutic de la Vila Joiosa de mans de l’Alcalde, Marcos Zaragoza; el president del Club Nàutic, Jaime Llinares; el Director General d’Esports de la Generalitat Valenciana, Luis Cervera; el president de la RFEP, Javier Hernanz; i la presidenta de la Federació de Piragüisme de la Comunitat Valenciana, Paloma Cinto. També van acudir membres de la corporació municipal, de la junta directiva del Club Nàutic i els palistes de la Vila Joiosa Andrea Jiménez, Pau Sánchez, Sara Mengual i Chloe Bunnett.
L’Alcalde Marcos Zaragoza va explicar en la presentació davant els mitjans que “l’organització d’aquest Mundial de Caiac és un treball de tots i entre tots, tant el Club Nàutic com la Generalitat Valenciana, la Diputació d’Alacant i també de les federacions i de la Regidoria d’Esports. Portem molt temps treballant perquè isca tot bé. Li hem posat passió i dedicació, sabem que és una responsabilitat immensa, però estem molt satisfets”.
El primer edil va indicar que “serem l’aparador mundial del caiac de mar, per la qual cosa no tenim més que aplicar el que hem treballat durant tot aquest temps, posar-lo en pràctica i mostrar-li al món sencer, als més de 750 palistes i les seues famílies, que som els millors amfitrions”.
Marcos Zaragoza va recalcar que “des que vam accedir a l’Alcaldia tenim una estratègia de ciutat per la qual no deixarem d’apostar, i en ella està el suport al nostre esport en totes les seues disciplines. Només cal mirar al nostre entorn, al Mediterrani, per a poder entendre que ací, com en cap altra part del món, es pot practicar esport tot l’any i podem fer activitats com aquest Campionat del Món”.
L’Alcalde va afegir que la Vila Joiosa i el Club Nàutic ja tenen experiència a organitzar campionats de caiac de mar: “Hem tingut l’Eurochallenge durant molts anys, i el Campionat d’Espanya i d’Europa. El que pretenem és acostar aquest esport al centre del municipi, traslladar tota aquesta infraestructura a la platja Centre”. El primer edil va convidar a tota la ciutadania a “venir a veure’l perquè serà molt interessant poder veure el muntatge, les eixides, les arribades, tot el que això comporta. Es trobaran una ciutat acollidora per a tots. Farem un bon mundial, un mundial volgut per tots i jo crec que estarem a l’altura de les circumstàncies”.
El president del Club Nàutic, Jaime Llinares, va agrair a “les juntes anteriors del Club el treball fet que ens permet estar avui ací”. El responsable de l’entitat va recalcar que “estem molt il·lusionats. El clima és bo, però ells també volen un poc d’ones i vent que és el que els farà brillar”. Llinares va apuntar que “tindrem als millors esportistes que competiran en SS1 i en SS2, SS1 en individual. Tindrem esportistes de tot el món en masculí i en femení. I cal destacar als nostres, als esportistes de la Vila Joiosa que segur que ens donen més d’una alegria”.
El Director General d’Esports de la Generalitat Valenciana, Luis Cervera, va parlar sobre la tradició marinera i els esports nàutics en la Comunitat: “Som un territori privilegiat per a la pràctica d’activitats nàutiques, tenim 500 quilòmetres de costa i tenim una vocació marinera de molts anys”. A més, va indicar que “el calendari esportiu és molt ampli amb la SailGP, però també està les TP super sèries TP52, l’Ocean Race… i ara celebrarem un campionat que crec que és dels més merescuts per tot el treball previ que hi ha per part de l’organització”.
Cervera va afegir que “aquests campionats són una gran oportunitat per al Club Nàutic i per a la Vila Joiosa per l’impacte que tindrà, per a la promoció esportiva de caiac de mar; i també per als nostres talents com Andrea, Pau i Sara”.
El president de la RFEP, Javier Hernanz, va destacar en la seua intervenció que la Vila Joiosa té una àmplia trajectòria en la celebració de competicions: “El municipi porta 16 anys fent un Eurochallenge, en la qual ja han demostrat que són capaços d’organitzar esdeveniments al més alt nivell”. Així va recalcar que “el que més m’agrada d’aquest Campionat del Món és que tindrem quasi 800 persones que sé que la pròxima vegada que es faça un altre campionat ací tornaran a venir perquè s’aniran encantats”.
La presidenta de la Federació de Piragüisme de la Comunitat Valenciana, Paloma Cinto, va explicar que el Club Nàutic de la Vila Joiosa té una àmplia trajectòria en el caiac de mar i és una peça fonamental: “El Club Nàutic significa el principi de la promoció quan es va introduir la categoria de caiac de mar dins de la federació. És un dels clubs que més va treballar en això a promocionar-ho i a visibilitzar-ho”. Així va afegir que els esportistes locals “estan aconseguint grans premis, trofeus, ens estan donant moltes alegries, i anem posant a la Comunitat Valenciana i el Club Nàutic de la Vila Joiosa en el mapa nacional i internacional”.
El Mundial de Caiac a la Vila Joiosa
La finestra de competició del downwind serà els dies 9, 10 i 11 d’octubre i les proves seran retransmeses en directe amb plans aeris que seguiran la navegació de tots els palistes des de mar i terra. El dissabte i el diumenge tindran lloc els actes de lliurament de medalles i la cerimònia de clausura se celebrarà la vesprada del diumenge, 11 d’octubre. Els dies 6 i 7 es realitzaran els entrenaments oficials i el dia 8 d’octubre se celebrarà la desfilada de banderes des del parc de la Barbera a les 18.00 hores; i la cerimònia inaugural al parc del Censal a la qual assistiran les delegacions de tots els països participants, personalitats esportives i membres de les federacions internacional, nacional i autonòmic, a més d’autoritats.
El Campionat del Món d’Ocean Racing 2026 de la Vila Joiosa reunirà els millors especialistes internacionals de SS1, amb un nivell extraordinari tant en categoria masculina com femenina.
En homes, entre els principals noms a seguir estarà l’australià Cory Hill, quatre vegades campió del món i vencedor del Mundial 2025. Al costat d’ell destaquen el portuguès Bernardo Pereira, tercer en el Mundial 2025 i campió d’Europa absolut en 2026; el francès Pierre Vilella, subcampió mundial en 2025 i segon en l’Europeu 2026; l’alemany Gordan Harbrecht, campió mundial en 2024; el sud-africà Nicholas Notten, campió mundial en 2021; i l’espanyol Walter Bouzan, tercer absolut en el recent Campionat d’Europa 2026.
En categoria femenina sobreïx especialment la sud-africana Kira Bester, campiona del món en 2024 i 2025. Entre els seus principals rivals estaran la neozelandesa Danielle Richards, subcampiona mundial en 2025; la britànica Rosie Edwards, tercera en el Mundial 2025 i campiona d’Europa absoluta en 2026; i les espanyoles Judit Vergés, segona en l’Europeu 2026, i Chloe Bunnett (palista del Club Nàutic de la Vila Joiosa), tercera.
També competiran esportistes de la Vila Joiosa, com Andrea Jiménez, que es va proclamar Campiona del món en SS1 Júnior en 2025 i recentment ha aconseguit l’or en el Campionat d’Espanya 2026. Pau Sánchez va aconseguir la medalla de plata en Júnior Mix SS2 i Sara Mengual també va resultar subcampiona del món Sub-23 Mix SS2 en el campionat que es va celebrar l’any passat en Durban (Sud-àfrica).
Com a dada curiosa, el palista més jove té 15 anys, és Eli Cockerill, del Regne Unit, i el més veterà té 89 anys i procedent de Sud-àfrica, LJV Rabie.
La presència d’aquests esportistes situa al Mundial de la Vila Joiosa davant una participació de màxim nivell internacional, amb diversos campions i medallistes mundials i europeus recents en la línia d’eixida.
El Club Nàutic de la Vila Joiosa i la seua badia han sigut escenari de 16 edicions de l’Eurochallenge, a més de que també van allotjar el Campionat Europeu de Caiac de Mar en 2018 i el Campionat d’Espanya de Caiac de Mar en 2024, per la qual cosa compten amb una àmplia experiència en l’organització d’aquesta mena de competicions esportives, a més de que els palistes i el públic ja saben que gaudiran d’una mar Mediterrània càlida i esplèndid, que els permetrà oferir un espectacle inigualable, que milers d’aficionats podran gaudir des de la platja.
Aquest club organitza el campionat amb la col·laboració de la Federació Internacional de Piragüisme (Paddle Worldwide), la Federació Espanyola de Piragüisme (RFEP), la Federació de Piragüisme de la Comunitat Valenciana, la Generalitat Valenciana, la Diputació Provincial d’Alacant i l’Ajuntament de la Vila Joiosa, a més de desenes de patrocinadors.